Beszámoló a projekt szakmai végrehajtásáról
2010.07.04. 17:12
TÁMOP 3.1.4.-08/2-2009-0116
Kompetencia alapú oktatással a fejlődő iskoláért
BESZÁMOLÓ A PROJEKT TELJESÍTÉSÉRŐL
2009.06.01-2010.06.24.
A pályázatunkat 2009. 05.05-én fogadta be az Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága. A projekt 2009. 06.01-jén indult.
Kedvezményezett: a Kunhegyesi Református Egyházközség
5340 Kunhegyes, Szabadság tér 13.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
A támogatás összege: 15 000 000 Ft
A projekt lebonyolításának területei:
- szakmai lebonyolítás; elszámolás június vége
- eljárásrendi, pénzügyi lebonyolítás; elszámolás augusztus vége
Projektindítási tennivalók:
- dokumentáció megismerése
- projektszervezet felállítása:
projektmenedzsment – projektmenedzser: Baranya Pálné
- pénzügyi vezető: Kasza Sándorné
- projektasszisztens: Kota Zoltánné
szakmai megvalósítók – szakmai vezető: Göncziné Koch Ibolya
- megvalósító pedagógusok: Gorzásné Nagy Judit, Fekete-Budai Borbála, Felső Andrea, Magyar György, Négyesiné Gál Mónika, Szabó Józsefné
- Felelősség tisztázása:
támogatási szerződés aláírója: a fenntartó nevében Nagy Kálmán elnök-lelkész
együttműködési megállapodás, szakmai feladatterv: Baranya Pálné intézményvezető
- Szerződések + munkaköri leírások
vállalkozási szerződés: Szegedi György intézményi folyamat-szaktanácsadó munkaszerződés: Baranya Pálné projektmenedzser
megbízási szerződés: Göncziné Koch Ibolya szakmai vezető
Kasza Sándorné pénzügyi vezető
Kota Zoltánné projektasszisztens
megvalósító pedagógusok
együttműködési szerződés a mentorok biztosításáról a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézettel
IMPLEMENTÁCIÓ
A 2009/2010. tanévben a kompetencia alapú oktatás implementációját elvégeztük a következő módon:
· Adaptáltuk a NAT szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését, újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és taneszközök alkalmazását.
· Bevezettük egy tanulócsoportban, a „Szövegértés-szövegalkotás” kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási programot, programcsomagot a 3.b osztályban; Bevezető pedagógus: Gorzásné Nagy Judit
· Bevezettük két tanulócsoportban, a „Matematika” kulcskompetencia területen teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási programot, programcsomagot a 2. és 7. osztályokban; Bevezető pedagógusok: Szabó Józsefné és Négyesiné Gál Mónika
• Bevezettük két tanulócsoportban az „angol idegen nyelvű kommunikáció” kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási programot, programcsomagot a 4. és 5. osztályban. Bevezető pedagógus: Felső Andrea
· Bevezettük egy tanulócsoportban az életpálya-építés kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási programot a 6. osztályban. Bevezető pedagógus: Magyar György
· Biztosítottuk a tantárgytömbösített oktatást a szakrendszerű oktatásban úgy, hogy a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének legalább 5%-a mértékéig megvalósuljon 7. osztályban matematika és magyar nyelv és irodalom órák tömbösítésével. bevezető pedagógusok: Négyesiné Gál Mónika és Magyar György
· Biztosítottuk az Ember a természetben műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatását a 6. osztályban. Bevezető pedagógus: Fekete-Budai Borbála
· Megteremtettük a lehetőségét az újszerű tanulásszervezési technikák alkalmazását segítő, a kulcskompetenciák fejlesztését támogató modern pedagógiai módszertan alkalmazásának
A tevékenység keretében megvalósítottuk a következő elemeket:
- három hetet meghaladó hitélet projekt megszervezése-7. osztály: felelős: Gál Piroska
7 bevont tanítási óra: Hit és erkölcstan, Angol, Magyar, Földrajz, Matematika, Technika, Rajz
6 óra tanórán kívüli tevékenység: Adventi Országos Szavaló és Dicséreténeklő verseny, London busz, Házi kiállítás, Házi egyháztörténeti verseny Kálvin életéből 2 forduló, Karácsonyi műsor
- egészségnevelési témahét megszervezése- 5. osztály: felelős: Négyesiné Gál Mónika
Előzetes:
rajzpályázat
virágültetés
Témahét
- tanítási órákon
- órán kívül:
- védőnő: helyes táplálkozás
- rendőr: közlekedésbiztonság
-kéz- és lábápolás
-kerékpározás, kajakozás
- játék moduláris oktatási program megszervezése -5. osztály: felelős: Felső Andrea
Tanórán
• 1. Modul: Idegen nyelv: A beszédkészség komplex és funkcionális fejlesztése: 4x45 perc
2. Modul: A tanulók összehangolt fejlesztése különböző szakos tanárok által.
Hittan: 1x45 perc
Magyar nyelv: 1x45 perc
Matematika: 1x45 perc
Természetismeret: 1x45 perc
Testnevelés: 1x45 perc
3. Modul: Osztályfőnöki óra: 2x45 perc
Tanórán kívül
4. Modul: Mozgásos játékok – ÍJÁSZKODÁS
• 2 x 45 perc
5. Modul:
Játék-délután: 2x45 perc
- Digitális készségek fejlesztésének érdekében megvalósítottuk, hogy a programban az érintett tanórák 25%-ában az IKT-eszközök használata biztosított legyen.
- Iskolánk pedagógusainak felkészítése, felkészülése megtörtént a fenti intézményi implementációra.
A projekt szakaszai:
- Projekt indítása, kapcsolatfelvétel, tájékoztatás - felelős: Baranya Pálné projektmenedzser Időpont: 2009. augusztus
- Kompetenciaközpontú előkészítő továbbképzések – felelős: Tóthné Danisovszki Ágnes igazgatóhelyettes Időpont: 2009. 08.-09. hó
- Implementáció elindítása a bevont osztályokban - felelős: Baranya Pálné, bevont pedagógusok 2009. 09. hó
- IKT alapú felkészítő képzések - felelős: Tóthné Danisovszki Ágnes igazgatóhelyettes Időpont: 2009. 09 -12. hó
- IKT eszközök beszerzése - felelős: Kasza Sándorné gazdasági vezető Időpont: 2009. 09. hó
- Kis értékű eszközbeszerzések - felelős: Kasza Sándorné gazdasági vezető Időpont: 2010.03. hótól
- Helyi tantervi adaptáció az érintett évfolyamokon- felelős: Baranya Pálné igazgató
Időpont: 2009. 08. hó
- Módszertani továbbképzések - felelős: Tóthné Danisovszki Ágnes igazgatóhelyettes Időpont: 2009. 09. hótól
- Mentorálás, szaktanácsadás – felelős: Baranya Pálné projektmenedzser
Időpont: 2009. 09. hótól
- PEJ leadása – felelős: Baranya Pálné projektmenedzser és Kasza Sándorné pézügyi vezető Időpont: 2010. 01. 13.
- Önálló intézményi innováció kidolgozása – vezető: Nagy Tibor tanár
Időpont: 2010.03.01-2010. 05.15.
- „Jó gyakorlat” átvétele – felelős: Göncziné Koch Ibolya szakmai vezető
Időpont: 2010.03.01-2010. 05.15.
- Pedagógiai program felülvizsgálata, korszerűsítése - felelős: Tóthné Danisovszki Ágnes ig.h. Időpont: 2010.03.01-2010. 06.15.
- Helyi tantervi adaptáció az 1-8. évfolyamon - felelős: Tóthné Danisovszki Ágnes Időpont: 2010.03.01-2010. 05.15.- 2010. 06.15.
- Pedagógiai program elfogadása és jóváhagyása - felelős: Baranya Pálné projektmenedzser Időpont: 2010. 08.31-ig
- Implementáció értékelése, tájékoztatás - felelős: Baranya Pálné projektmenedzser Időpont: 2010.06.24.
- Záró PEJ elkészítése – felelős: Baranya Pálné projektmenedzser és Kasza Sándorné pénzügyi vezető időpont: 2010.08.31-ig
A projekt elérte célját:
- A sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás bevezetése, fenntartása
- A kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek megismerése és alkalmazása
- A pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítése
- A tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése és megerősítése
- Az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítése
A szakmai megvalósítók beszámolójára, értékelésére a továbbiakban kerül sor, én röviden a projektmenedzsment tevékenységéről szólnék: Kezdetben nem bíztunk magunkban, és külsősöket bíztunk meg a lebonyolítás irányításával, pénzügyi elszámolással. Aztán mikor a szerződésmódosítás külsősök által elkészített hiánypótlását több alkalommal sem fogadták be, rájöttünk, fel kell nőnünk a feladathoz, saját kézbe venni az irányítást, részletesen meg kell ismerni a pályázatot, céljait, feladatait, az elszámolás rejtelmeit. Megkötöttük a szerződést az iskola két alkalmazottjával, rábeszélésre vállalták a projektasszisztensi és a pénzügyi vezetői megbízást. Ettől kezdve sok-sok utánaolvasással, nagy szorgalommal, precízen elkezdték pótolni a hiányosságokat, ellátni a mukaköri leírásban megfogalmazott feladatokat. Többször álltunk úgy, hogy azt hittük, nem tudjuk végrehajtani az előírásoknak megfelelően a pályázatot. De egymást biztatva, segítve mindig továbbléptünk. Bár hivatalosan nem volt a menedzsment tagja az igazgatóhelyettes, de nagyon sok pályázattal kapcsolatos munkát magára vállalt- pl. az összes továbbképzés , jelentkezés szervezése, lebonyolítása-, ismerte a pályázati anyagot, a tennivalókat közösen megbeszélve határoztuk meg. A szakmai vezető szorosan véve nem tartozik a menedzsmenthez, mikor a kolléganő megkapta a megbízást, be kellett látnia, hogy saját magának kell kijelölni a tennivalókat, megismerni a pályázati anyagot, hisz mi örültünk, ha a saját feladatainkkal tisztába jövünk. Hamarosan örömmel nyugtáztam, hogy a rá jellemző precízséggel, önállóan végzi munkáját.
Decemberben aztán a pénzügyi vezetővel elhatároztuk, hogy felmegyünk Pestre a minisztériumba, s az ottani pályázati összekötőkkel személyesen beszéljük meg, mit hogyan kérnek. Egy teljes napot ott töltöttünk, de ettől kezdve biztosabban végeztük a munkánkat. Ennek eredményeként elfogadta az OKMTI a szerződésmódosításunkat, befogadta a projektelőrehaladási jelentést, elfogadták a pénzügyi elszámolást. Ez legfőképpen Évike érdeme, köszönet érte. Jelenleg újabb szerződésmódosításon dolgozik, egyes pénzügyi tételeket még átcsoportosítunk, fontosabb helyre tesszük.
Hálásan köszönöm mindenki odaadó munkáját. Jövőre folytatjuk!
Kunhegyes, 2010.06.24.
Baranya Pálné
projektmenedzser
|