Záródolgozat: Kooperatív technikák
2010.04.06. 17:58
szövegértés-szövegalkotás
Készítette: Gorzásné Nagy Judit
Kooperatív tanulási-tanítási technikák alkalmazása a tanórákon
Kunhegyesi Református Általános Iskola
2009.
Cím:
|
A tulipánná változott királyfi
|
Író:
|
Magyar népmese
|
A modul célja:
|
Tündérmesék jellemzőinek tudatosítása.
Mesekezdés, befejezés, meseszámok gyakoroltatása.
Együttműködő képesség fejlesztése.
|
Időkeret:
|
1 óra
|
Fejlesztendő kompetenciák, képességek, készségek:
|
Szóbeli szövegalkotás, szókincsbővítés, összefüggések keresésének képessége, rendszerező képesség, együttműködő képesség fejlesztése, olvasástechnika javítása.
|
Megelőző tevékenységek:
|
Tündérmesék jellemzői, tündérmesék gyűjtése otthoni, iskolai, városi könyvtárból.
|
Követő tevékenységek:
|
Népköltészeti alkotások keletkezésének körülményei. Népmesegyűjtők.
|
Munkaformák:
|
Csoport, kooperatív, páros, frontális és önálló munka.
|
Eszközök:
|
Hétszínvirág című olvasókönyv, munkafüzet, írólapok, olló.
|
Egyéb megjegyzések:
|
|
I. Ráhangolódás
Hajtogatós játék készítése: királyfi rajzolása koronával a fején, csészevonal rajzolása. A csészevonal ráhajtása a királyfi arcára. Királyfi koronája és csészevonal=TULIPÁN.
Nevelői bemutatás után a gyerekek önállóan dolgoznak. Szükség esetén a párok segíthetnek egymásnak.
II. Új tartalom feldolgozása
1.Jóslástábla kitöltése: lányok feladata: Jósolják meg milyen helyszíneken játszódhat a mese!
fiúk feladata: Jósolják meg milyen szereplők lehetnek a mesében! osztály feladata: Jósolják meg milyen események történhetnek a mesében!
Jóslások megbeszélése.
2.Ismerkedés a mesével. Feldolgozás: szakértői mozaik egy változata.
A mesét öt részre osztva mindegyik csoport kap egy-egy részt, amit önállóan csöndben elolvasnak.
Táblán a megbeszélés szempontjai: szereplők, helyszín, események, ismeretlen kifejezések. A csoport tagjai kiosztják egymás között a feladatokat.
Táblán jelöléstábla: *=ismeretlen kifejezés
3.A meserész megbeszélése csoportonként a megadott szempontok alapján.
4.Mindegyik csoport szóvivője elmeséli a meserészt az osztálynak. Így mindenki hallja az egész mesét.
5.Jóslástábla megbeszélése újra a mese teljes ismeretében.
6.Munkafüzet feladata: Pótold a hiányzó vázlatpontokat! Önálló munka.
A feladat ellenőrzése.
7.Munkafüzet feladata: Megadott mesejellemzőkhöz példák keresése a meséből csoportonként.
8.Véleményalkotás. Miért tetszett a mese? Páros munka.
III. Értékelés
Önértékelés és tanítói értékelés.
Harmadik éve tanítom ezt az osztályt, a hittan és az angol kivételével teljes óraszámban. Jó képességű, szerencsés összetételű osztály. Tíz fiú és tíz lány.
A kooperatív tanulásszervezési módszereket szeptember óta használom a tanórákon. A múlt tanévben csoport és páros munkát már alkalmaztam. Sajnos a továbbképzések sokat késtek, s az önképzés illetve az egymásnak átadott jó gyakorlatok tapasztalatait próbálom hasznosítani.
Iskolánk új szárnya októberben került átadásra, és ekkortól teljes mértékben biztosítottak ezen új tanulásszervezési módszer alkalmazásának feltételei. Kényelmes, nagy tantermek egymástól jól elkülöníthető négyfős csoportok. Minden csoportban páronként egy fiú és egy lány ül. A csoportok mostani kialakítása nem véletlenszerű. A gyerekek viszonylag jól együttműködnek, egymást elfogadják. Nyolc hete dolgoznak ebben a csoportban. Januártól tervezem, hogy négyhetente változtatok a csoportok összetételén, hogy mindenki mindenkivel dolgozhasson együtt tanév végéig. Így jobban megismerik azokat az osztálytársaikat is, akikkel eddig nem kerültek közelebbi kapcsolatba. Ha véletlenszerűen alakítottam ki csoportokat egy-egy feladathoz, a gyerekek nem ellenkeztek az így kialakított új csoporttagjaik ellen sem.
A tanóra legelső részében a hajtogatásnál a párok segítettek egymásnak. A lap elvágását általában a jobb kézügyességű gyerek vállalta magára. Nem véleményezték negatívan egymás munkájának külalakját.
A jóslatok elkészítésénél, mivel egy fiú és egy lány ül egymás mellett, s más-más feladatot végeznek, kizárta, hogy egymástól csenjenek ötleteket. Az ellenőrzésnél figyelniük kellett egymás válaszaira, hiszen a mese megbeszélése után visszatértünk a jóslatokra. Itt érvényesült az építő egymásra épülés elve.
Egy időben ismerkedtek a csoportok tagjai a mese szövegrészükkel. A csoporttagoknak meg kellett egymást türelmesen várniuk, hogy elkezdhessék a meserészlet közös megbeszélését. A megfigyelési szempontokat és a jelöléseket figyelembe véve mondják el a meserészt. Volt olyan csoport, ahol egy-egy kifejezést senki sem tudott megmagyarázni, s itt csöndben az én segítségemet kérték. Egymást kiegészítve, javítva próbálták a meserészt megérteni, megértetni egymással. Mindenki külön figyelt a saját megfigyelési szempontjára. Itt szintén az építő egymásra utaltság elve működött.
A csoportok szóvivői sorban elmesélték a meserészleteket, s így az egész osztály megismerte a teljes mesét. Csak akkor ismerték meg a mesét pontosan, ha az egyes csoporttagok, csoportok megértették és jól oldották meg saját feladatukat.
A jóslástáblára visszatérve, mindenki leellenőrizhette a saját és társai gondolatainak beigazolódását.
A munkafüzet táblázatának kitöltéséhez az egész csoport aktív munkájára volt szükség. A válaszok nem csak a csoport által feldolgozott meserészekben voltak. Ügyesen kellett elosztani a feladatokat, hogy megtalálják a válaszokat. Segítették egymást a szövegben való tájékozódásban is.
Az utolsó feladatként páros munkában megoldott véleménykifejtés azért volt hasznos, mert rövid időn belül mindenki véleménye elhangzott. Nehéz önállóan megfogalmazni a meséről, eseményekről, szereplőkről kialakult véleményt. A pár ellenkező tagjától kérdeztem meg a másik gyerek véleményét. Így fel tudtam mérni, hogy mennyire figyelt társára.
A tanórán a kooperatív tanulás szervezés mind a négy alapelve érvényesült. Működött az együttműködési szándék és készség a tanulókban. Motiváltabbak voltak, hiszen egy új módszerrel ismerkedtek meg. Érdekesebb, élményszerűbb volt a tanulás és a tanítás is. A fegyelmet fellazította kissé ez az újfajta módszer, de meg kell tanulni toleránsabbnak lennem. Nem hangoskodásként, hanem egészséges munkazajként felfogni a gyerekek csoportban végzett munkáját.
Mindenképpen szükségesnek tartom a változást a tanulás és a tanítás terén is. Személy szerint kicsit gyorsnak és nem eléggé előkészítettnek tartom az új módszerek bevezetését. Még a továbbképzések lezajlása után is több időre lett volna szükség a felkészülésre.
Igyekszem megfontoltan és kis lépésekben bevezetni a változásokat, hogy örömet jelentsen a diákjaimnak és nekem is.
|